Quad Core procesor

Máte někdo praktickou zkušenost s funkčností programů, které mají zajišťovat, aby se na chodu aplikací podílela všechna 4 jádra procesorů. Jsou tyto programy skutečně funkční, zvláště ve hrách. Nebo jde jen o reklamní trik/podvod?

Diskuze:

Obrázek uživatele Michal Politzer

Toto záleží na daném programu, zda je naprogramován tak, aby využil více jader. Většina moderních programů umí svoje úkoly rozdělit do tzv. vláken. Těch možností, jak úkoly programu rozdělit, může být hrozně moc a je to docela "věda" udělat do dobře. Příklad: program na automatickou úpravu kontrastu fotek. Jedna z možností je, že program vytvoří pro každou fotku ve složce samostatné vlákno, které otevře soubor z disku, provede úpravu, uloží fotku na disk, vlákno zanikne. Výhoda tohoto řešení je, že na dvouprocesorovém počítači se budou upravovat dvě fotografie zároveň, na čtyřprocesorovém čtyři zároveň. Ale bude u toho divoce rachotit disk. Jiné řešení by bylo, že třeba jedno vlákno bude hlídat paměť programu, pokud v paměti není načtený obrázek, načte do něj data z disku. Pokud v paměti je upravený obrázek, tak data na disk uloží. Druhé vlákno kouká do paměti, pokud je tam neupravený obrázek, provede jeho úpravu. Tzn. na dvouprocesorovém počítači bude zároveň docházet ke čtení/zápisu a úpravám. 

V operačním systému Windows je ale realita mnohem zajímavější: skoro všechny programy používají hromady vláken - můžete se ve správci procesů podívat na sloupec "podprocesy". Najednou je tedy spuštěna třeba i stovka vláken. Windows pak mohou tato vlákna obsazovat na různé procesory ve víceprocesorovém systému a tím využít celou výpočetní kapacitu.

Tedy odpověď na vaši otázku: není to reklamní trik, Windows umějí využívat více procesorů a umí to i většina programů. Záleží ale na tvůrci programu, jestli dokáže navrhnout vlákna tak, aby na sebe nemusela vzájemně čekat a blokovat se v práci (např. když jedno vlákno zapisuje data do souboru, tak jiné vlákno z tohoto souboru asi nebude moci číst...).

Opravdu nevím, jakou hru máte na mysli, ale moderní náročné hry také umí využívat více procesorů - v tomto případě vstupuje do hry ještě i grafický čip, který sám může provádět řadu úkolů.

_________________________________________________________
:: Michal Politzer :: www.mojewindows.cz :: www.mojeoffice.cz

Pane Politzeri, to že OS, jako Windows Vista, či Windows 7 umí pracovat s více jádry procesorů vím, leč většina aplikací a her zejména, není pro práci s více jádry, jak správně píšete, psána. Pokud se ne svém 4 jádrovém procesoru dívám na zatížení procesoru (ten měřák ve Win), tak při stabilní práci a výkonu některé aplikace (třeba renderování filmů), je vytížen jen na 25%, jasná to známka, že běží jen jedno jádro. Hry to samé, Office, taktéž. Jednou z mála vyjímek je Boinc(to domácí počítání pro vědce), ale tam běží na každém jádru jedna rodzdílná úloha, tzn. ne 4 jádra počítají tu samotnou, ale každé jedno jádro počítá něco jiného.

Moje otázka je: existuje několik programů, které tvrdí, že dokáží zpřístupnit výkon více jader i programům, které nejsou pro více jader psané (typicky hry). Umí to tyto programy efektivně nebo je to jen reklamní trik/podvod?!

Jinak díky za odpověď.

Obrázek uživatele Michal Politzer

Aha, tak to se omlouvám, neporozuměl jsem původnímu dotazu.

Tak to bych řekl, že je to podvod. Těžko může nějaká externí aplikace rozdělit úkoly jiné aplikace a přerozdělit je na různá jádra... To se mi nějak nezdá...

Osobně mám dvouprocesorový počítač a neřekl bych, že Office neumějí rozdělit úkoly mezi oba dva. Koukám na to teď, vytěžuji Excel, Powerpoint, sleduji aktivitu obou jader a jsou vytížena víceméně stejně.

Co se týče komprimace videa, tak jsem si poměrně jistý, že když něco dělám ve VirtualDubu, tak jsou také vytížena obě jádra.

_________________________________________________________
:: Michal Politzer :: www.mojewindows.cz :: www.mojeoffice.cz

Tak to já jsem se před několika lety upsal Pinnaclu a jeho Studiu. A když jsem si minulý rok kupoval verzi 12 a výslovně se ptal v českém zastoupení, zda je optimalizováno pro více jader, obdržel jsem odpověď, že jistě, ano! No a doma koukám, závěrečný převod do MPeGu časově trvá stejně dlouho (a moc dlouho), jako verze předchozí a také vytěžuje procesor jen na 25%.Na ten Office ještě mrknu, ale hry také jen 25% (tedy jsou nějaké, které využijí více procesorů - Cryssis, aj.), ale šlo mi o hry psané jen pro jeden. U těch se moje 3 jádra prostě flákají.A jsou programy, které, dle tvrzení autorů zpřístupní výkon všech.

To BOINC (SETI, aj), ten, jak jsem psal, spolehlivě vymáčkně ručičku výkonu na 100%, ale na každém jádru jede hjiná početní úloha.

Pro AMD a DualCore (nevim jak u quadcore) existuje AMD dualcore optimizer. Není to sice ideální, ale docílil jsem instalací toho, že klasické úlohy vytěžující jádra nastřídačku (50%) teď byly schopny využít obě jádra a vytížrní bylo třeba 80% (nikdy však né 100%)

za zkoužku to každopádně stojí


 

zes music shoes miu miu music and categorizes them